26 marca 2016

Zdrowa dieta- właściwości poszczególnych witamin i soli mineralnych

Hej wszystkim!
Niedawno na moim blogu powstał wpis na temat ogólnych zasad zdrowego odżywiania i jego wpływu na naszą urodę( TUTAJ). Muszę przyznać, że dzięki temu i ja odświeżyłam sobie trochę informacji o których z biegiem czasu zapomniałam. Zachęciło mnie to do stworzenia kolejnej części, w której będę mogła przedstawić Wam wpływ poszczególnych witamin i soli mineralnych na nasz wygląd. Dlatego jeśli podobnie jak nowa maska do twarzy, czy tusz do rzęs interesuje Was zdrowa dieta, zachęcam do przeczytania poniższej notki.


Witaminy


Witamina A- retinol. Powstaje z przetworzenia prowitaminy A czyli beta-karotenu. Bierze udział w produkcji hormonów, wzroście i rozwoju organizmu, odpowiada za widzenie. Wspomaga regenerację naskórka, ogranicza jego złuszczanie, poprawia strukturę skóry i jej funkcje obronne, zmniejsza przebarwienia, chroni przed działaniem wolnych rodników a co za tym idzie opóźnia procesy starzenia. Ponadto wspomaga leczenie trądziku a także ma wpływ na prawidłowy wzrost włosów i paznokci. Niedobór przyspiesza starzenie się skóry,  powoduje przesuszenie skóry oraz kruchość paznokci i łamliwość włosów.

Witamina D- kalciferol. Odpowiada za mineralizację kości oraz przemiany wapnia i fosforu. W organizmie powstaje m. in. pod wpływem promieni słonecznych. Poza wpływem na zdrowe kości i zęby, zapewnia regulację gruczołów łojowych, zmniejszając przetłuszczanie skóry. Jednocześnie łagodzi objawy łuszczycy niwelując świąd i zaczerwienienie. Wpływa na młody wygląd skóry oraz ogranicza wypadanie włosów. Niedobór może zaostrzać objawy trądziku i alergie. 

Witamina E- tokoferol, zwana witaminą młodości. Chroni błony komórkowe przed uszkodzeniem, ale również zapobiega rozwojowi miażdżycy. Zawarta w kosmetykach dobrze się wchłania. Jej główną zaletą jest zwalczanie wolnych rodników dzięki czemu opóźnia procesy starzenia. Zapobiega powstawaniu zmarszczek, poprawia jędrność i elastyczność, wspomagając produkcję kolagenu. Pomaga w utrzymaniu odpowiedniego nawilżenia naskórka oraz zapobiega powstawaniu stanów zapalnych. 

Witamina K- Odpowiada za krzepniecie krwi, strukturę kości i gojenie złamań. Ma właściwości antybakteryjne, dzięki czemu pozytywnie wpływa na cerę z problemami skórnymi tupu trądzik pospolity. Dodatkowo poprawia wygląd skóry redukując przebarwienia, zaczerwienienia oraz uszkodzenia spowodowane nadmierną ekspozycją na słońce. Niedobór powoduje powstawanie siniaków nawet przy delikatnym uderzeniu oraz krwotoki z nosa.


Witamina C- kwas askorbinowy. Przyspiesza gojenie ran oraz zwiększa odporność organizmu. Podobnie jak inne wspomniane wcześniej witaminy ma silne właściwości antyoksydacyjne, dzięki czemu jest naszym sprzymierzeńcem w walce o piękny i młody wygląd. Wspomaga produkcję kolagenu, uszczelnia naczynia krwionośne a także pomaga nam likwidować przebarwienia czy to posłoneczne, czy potrądzikowe. Sprawia, że skóra jest odpowiednio nawilżona, pozostawia ją promienną i zdrowo wyglądającą. Niedobór tej witaminy prowadzi do osłabienia odporności, poczucia zmęczenia i ospałość.

Witamina B1- tiamina. Zapewnia szybsze gojenie się ran oraz prawidłowe funkcjonowanie włókien mięśniowych. Jej niedobór może powodować pojawienie się łojotoku, a w następstwie trądziku.

Witamina B2- ryboflawina. Pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu skóry i błon śluzowych. Ułatwia gojenie się ran oraz utrzymanie prawidłowego pH skóry. Zapobiega także wypadaniu włosów. Niedobór, podobnie jak w przypadku witaminy B1, powoduje łojotok, a co za tym idzie- trądzik. W dodatku mogą pojawiać się pękające kąciki ust oraz przesuszenie warg. 

Witamina B5- kwas pantenowy. Bierze udział w syntezie hormonów oraz odpowiada za prawidłową budowę skóry i włosów. Ułatwia gojenie ran oraz regenerację po oparzeniach słonecznych. Pomaga w zatrzymaniu wody w naskórku i utrzymaniu prawidłowego nawilżenia, dzięki czemu łagodzi ściągnięcie i zmiękcza. 

Witamina B6- pirydoksyna. Uczestniczy w produkcji czerwonych i białych krwinek oraz syntezie wielu białek. Niedobór może prowadzić do łojotokowego zapalenia skóry.

Witamina B12- kobalamina. Wpływa na tworzenie komórek krwi oraz prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Gdy w diecie nie znajduje się dostateczna ilość może wystąpić anemia( niedokrwistość), a skóra staje się cienka i blada.

Witamina PP( B3)- niacyna. Reguluje przepływ krwi w naczyniach krwionośnych oraz poziom cholesterolu. Utrzymuje odpowiedni stan skóry i włosów. Wspomaga leczenie trądziku różowatego, a także ogranicza skutki promieniowania UV. Niedobór prowadzi do powstawania skórnych zmian( choroba zwana pelagrą) w postaci obrzęków i zaczerwienień na kończynach.  



Sole mineralne


Wapń- jest nie tylko materiałem budulcowym kości i zębów, ale również bierze udział w przewodzeniu impulsów nerwowych oraz regulacji ciśnienia tętniczego. Na skórę działa łagodząco i kojąco, zapobiega wysuszeniu naskórka, hamuje stany zapalne, alergie i wysypki. 

Chlor- wchodzi w skład soków trawiennych oraz uczestniczy w regulacji gospodarki wodnej organizmu. Działa bakteriobójczo dzięki czemu zapobiega rozwojowi drobnoustrojów na powierzchni skóry. Jego nadmiar może doprowadzić do reakcji alergicznych.

Magnez- bierze udział w budowie kości i szkliwa, przekazywaniu informacji między nerwami, syntezie białka oraz termoregulacji. Opóźnia procesy starzenia się, zapobiega stanom zapalnym, wypryskom i wykwitom alergicznym.

Fosfor- składnik kości i zębów, błon komórkowych oraz krwi. Zapewnia regenerację naskórka, pomaga w odnowie komórek skóry, wspomaga utrzymanie odpowiedniego pH a także pełni funkcję regulacyjną.

Potas- występuje w sokach trawiennych, reguluje gospodarkę wodną oraz kwasowo- zasadową organizmu, pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu mięśniowego i nerwowego. Największe znaczenie pod względem urodowym ma dla naszej skóry, gdyż jego niedobór może powodować powstawanie trądziku.

Sód- składnik soków trawiennych, reguluje gospodarkę wodną oraz kwasowo- zasadową, wpływa na prawidłowe funkcjonowanie nerwów i mięśni. Pomaga w utrzymaniu jędrności i elastyczności skóry poprzez odpowiednie napięcie tkanek. Zapobiega utracie wody ze skóry oraz uwidocznieniu zmarszczek, głównie spowodowanych przesuszeniem skóry. 


Żelazo- najważniejszy składnik hemoglobiny, wielu enzymów i białek, niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego. Zapewnia prawidłową budowę skóry, jej ukrwienie i odżywienie. Jego niedobór jest najczęstszą przyczyną anemii, z kolei ona powoduje, że skóra staje się cienka i blada. 

Cynk- niezbędny do syntezy DNA, białek i insuliny oraz prawidłowego funkcjonowania układu immunologicznego. Przyspiesza gojenie ran, zmniejsza łojotok, a co za tym idzie ogranicza powstawanie niedoskonałości, jest sprzymierzeńcem w walce z trądzikiem. Dodatkowo łagodzi objawy łuszczycy oraz opóźnia procesy starzenia. Jego niedobór prowadzi do powstawania zajadów oraz suchości skóry.

Miedź- bierze udział w tworzeniu czerwonych krwinek, kości i kolagenu, ułatwia gojenie się ran oraz jest składnikiem wielu enzymów. Pomaga utrzymać odpowiednie pH skóry, reguluję wydzielanie sebum a w efekcie ogranicza powstawanie niedoskonałości i stanów zapalnych skóry. Opóźnia również procesy starzenia się skóry, uelastycznia ją i wpływa na jej barwę. 

Mangan- wchodzi w skład enzymów, kości i skóry, jest bardzo ważnym pierwiastkiem dla funkcjonowania naszego ośrodkowego układu nerwowego. Pomaga w walce z wolnymi rodnikami, dzięki czemu przedłuża młody wygląd. 

Jod- niezbędny do prawidłowego funkcjonowania tarczycy, wchodzi w skład jej hormonów, które regulują układ nerwowy, mięśniowy oraz temperaturę organizmu. Poprawia wygląd skóry poprzez utrzymanie odpowiedniego poziomu nawilżenia, poprawę krążenia, czyli lepszy transport substancji odżywczych oraz chroni ją przed czynnikami zewnętrznymi.

Fluor- składnik kości i zębów, wzmacnia szkliwo, zapobiega powstawaniu próchnicy. Niestety nie znalazłam wpływu na naszą skórę czy włosy, ale na pewno piękne, zdrowe zęby dodają urody :D

Chrom- reguluje poziom cholesterolu we krwi, a także ilość kwasów tłuszczowych. Aktywuje wiele enzymów i jest dodawany do preparatów na odchudzanie, gdyż oprawia metabolizm glukozy i tłuszczów. 

Selen- pomaga w usuwaniu z organizmu metali ciężkich, bierze udział w przemianie hormonów tarczycy. Poprzez eliminację substancji szkodliwych dla skóry oraz powodujących jej starzenie pomaga w utrzymaniu młodego i zdrowego wyglądu. Ujędrnia i poprawia elastyczność, pomaga usunąć przebarwienia i chroni przed promieniami UV, a także działa przeciwbakteryjnie. Niedobór może prowadzić do powstawania plam starczych, natomiast nadmiar jest toksyczny i powoduje uszkodzenie i czarnienie skóry.



Jak zawsze temat zdrowego odżywiania okazał się tematem rzeką. Oczywiście żeby Was nie zanudzać, umieściłam tutaj jedynie informacje " w pigułce" by dać jakiś ogólny pogląd na właściwości. W razie gdyby któryś ze składników zainteresował Was bardziej, internet pełen jest niewyczerpanej wiedzy. Dodatkowo zostawiam Wam też Źródła z których korzystałam bo na pewno nie wykorzystałam w 100% informacji tam zawartych.

Źródła:
1. http://www.odzywianie.info.pl/skladniki-zywnosci/makroelementy-i-mikroelementy
2. http://www.kobiecymokiem.pl/wizaz/porady/117-skladniki-mineralne-a-skora.html
3. http://zdrowie.med.pl/witaminy/wit_3.html
4. Grafiki: http://recenzjatorka.blogspot.com/
5. http://matylda-blizejciebie.pl/

W dodatku życzę Wam i Waszym bliskim zdrowych, pogodnych i ciepłych Świąt Wielkanocnych! :*

Przypominam również o ostatnich dniach KONKURSU TUTAJ


Pozdrawiam cieplutko i do usłyszenia niebawem! :D


19 komentarzy:

  1. Człowiek uczy się przez całe życie :) Oby więcej takich postów!

    OdpowiedzUsuń
  2. aż zgłodniałam tak pomijając bardzo przydatne informacje wyciagnięte z tego posta;d

    OdpowiedzUsuń
  3. Oj tak, fajnie sobie przypomnieć co wpływa na co;) I Wesołych Świąt;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Przydatny post, wszystko w pigułce, Tobie też życzę Wesołych Świąt :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Witaminy najlepsze ze zdrowego odżywiania. Dlatego dieta musi być urozmaicona.

    OdpowiedzUsuń
  6. najbardziej potrzebną witamina nam jest witamina D :) Czerpana również z promieni słonecznych :*

    Zapraszam http://ispossiblee.blogspot.com Odpowiadam na każdą obserwacje i propozycje wejść w linki :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja pamiętam o suplementacji witamin i stale wykonuje badania krwi ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Super post, wszystko w jednym miejscu a taka wiedz jest bardzo przydatna !;)
    Kochana mogę prosić jeszcze raz o poklikanie w linki, ponieważ są zmienione ;) Bardzo mi pomożesz;);*
    http://zlota-orchidea.blogspot.com/2016/03/drugie-zamowienie-z-dresslink.html
    Pozdrawiam i życzę Wesołych Świąt !;*

    OdpowiedzUsuń
  9. Właśnie dlatego staram się jeść dużo warzyw i owoców ;)

    Wesołego Alleluja ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Ja mniej więcej wiem co i jak:)

    OdpowiedzUsuń
  11. wiele razy się już tego uczyłam.. :D

    OdpowiedzUsuń
  12. Świetny post, można się wiele dowidzieć nowego o witaminach :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Ale genialne ściągi witaminowe, muszę koniecznie je sobie zapisać!

    OdpowiedzUsuń
  14. Jestem pod wrażeniem wpisu :) Widać że się napracowałaś, zwłaszcza nad grafikami

    OdpowiedzUsuń
  15. idę teraz zjeść..zgłodniałam :-D świetny wpis - dodaję do zakładek aby mieć go na oku :-)

    OdpowiedzUsuń

Jeśli wpis lub cały blog Ci się spodobał zapraszam do komentowania i obserwowania :)
Cieszy mnie każdy pozostawiony przez Was ślad i motywuje on do dalszego działania.
Staram się odwiedzać każdego z moich czytelników.